Venturing into basic ornithological research – looking back on 37 years at the „Vogelwarte“ / In Ornithologische Grundlagenforschung einsinkend – ein Rückblick auf 37 Jahre an der „Vogelwarte Radolfzell“

Rado Seminar by Günther Bauer

  • Date: Mar 10, 2023
  • Time: 10:30 AM - 11:30 AM (Local Time Germany)
  • Speaker: Günther Bauer
  • Location: Hybrid meeting
  • Room: Seminar room MPI-AB Möggingen + Online
  • Host: Max Planck Institute of Animal Behavior
 Venturing into basic ornithological research – looking back on 37 years at the „Vogelwarte“<i> / </i><i>In Ornithologische Grundlagenforschung einsinkend – ein Rückblick auf 37 Jahre an der „Vogelwarte Radolfzell“</i>
This talk will focus on the background, aims and rationale of my scientific endeavours, asking (myself) what I actually worked on in Radolfzell, and why? Looking back on so many years in the same and yet ever-changing institute, the question arises if the paths I chose where at all purposeful and/or successful. Furthermore, is there real reason to “celebrate” my retirement? Finally, I will try to expand on the things young and aspiring students may learn from my experiences as a scientist and activist now regressing to a ‘lame duck’ status. / Dieser Vortrag konzentriert sich auf die Hintergründe, Ziele und Motive meiner wissenschaftlichen Unternehmungen. Die Hauptfrage (an mich selbst) ist, an was ich in Radolfzell eigentlich gearbeitet habe, und warum? Im Rückblick auf so viele Jahre in demselben, sich konstant verändernden Institut stellt sich die Frage, ob die Wegentscheidungen, die ich getroffen habe, jeweils zielführend und/oder erfolgreich waren. Zudem, habe ich denn nun Grund, meinen Renteneintritt zu „feiern“? Zum Schluss will ich die potenzielle Relevanz meiner Erfahrungen für junge, aufstrebende Wissenschaftler*innen diskutieren, wenn auch aus Sicht eines inzwischen kaum noch wirkungsvollen früheren Aktivisten.
Go to Editor View